Технологія розвивального навчання
Клас: 8
Тема:
Поняття про відокремлення. Відокремлені другорядні члени речення. Інтонація
речень із відокремленими членами.
Мета:
сформувати в учнів поняття про відокремлення; ознайомити
з видами відокремлених членів речення; навчити правильно інтонувати речення з
відокремленими членами; формувати вміння знаходити відокремлені члени в
ускладнених реченнях, визначати умови їх відокремлення; розвивати логічне
мислення, увагу, пам'ять, уміння узагальнювати і робити висновки.
ІV. Сприйняття й
осмислення навчального матеріалу.
Прочитайте речення, подані парами. Порівняйте їх.
Сходило велике і ласкаве сонце.
Луги струсили срібну росу і
розляглися співами своїх соловейків.
Навколо була сила-силенна ягід.
|
Сходило сонце, велике і ласкаве.
Луги, струшуючи срібну росу,
розляглися співами своїх соловейків.
Ягід навколо, особливо дикої малини, було сила-силенна.
|
-
Як
співвідносяться пари речень першого і другого стовпчика?
-
Які
речення мають більш самостійне додаткове значення?
-
Які
з повідомлень є основними, а які додатковими?
-
Смислове
та інтонаційне виділення членів речення для посилення їхнього значення
називається відокремленням. А які ж члени речення називатимуться
відокремленими?
-
У запропонованих реченнях визначте, від яких
слів і які питання можна поставити до відокремлених членів.
-
Зробіть
висновок, які члени речення можуть відокремлюватися.
2. Проблемне запитання.
-
Чи можуть відокремлюватися головні члени
речення? Відповідь обґрунтуйте. (Відокремлюватися
можуть тільки другорядні члени, бо вони є додатковим повідомленням до основної
думки, яка виражається головними членами речення. Тому головні члени не
відокремлюються, бо вони є носіями основного повідомлення.)
3.
Виконання завдань аналітичного
характеру.
(Під час виконання вправи вчитель використовує динамічну
таблицю, учні складають опорний конспект.)
-
Спробуємо
визначити, за яких умов відбувається відокремлення.
Прочитайте і запишіть речення, визначте відокремлені
члени і їх місце відповідно до означуваного слова. Подумайте, що впливає на
відокремлення, і зробіть висновок.
Сніг закружляв, лапатий і сріблястий. Заспокоєний, я
усміхнувся світу. Вітаю силу, створену землею.
Там летять із гір потоки, обганяючи вітри. Ріка, всупереч
нашим сподіванням, виявилася неглибокою. Тут, серед степової тиші, казка сама
проситься в слова.
4. Коментар учителя.
Відокремлення буває обов'язкове (зумовлене специфікою
конструкції) й факультативне, що його здійснює автор, з волі якого посилюються,
підкреслюються, наголошуються або послаблюються певні відтінки значення.
Обов'язково відокремлюються, наприклад, дієприслівниковий зворот та
дієприкметниковий зворот, що стоїть після означуваного слова.
Якщо в науковому та офіційно-діловому стилях
факультативне відокремлення майже відсутнє, то для мови художньої літератури
воно характерне.
Слід розрізняти уточнюючі члени речення й відокремлені.
Уточнюючими називають члени речення, що мають додаткове значення, уточнене
стосовно того члена речення, з яким вони зв'язані однією синтаксичною функцією.
Уточнюватися можуть не тільки другорядні, а й головні
члени речення. Наприклад: Обидва,
Діденко і Чумак, прислухались до шереху у передпокої.
В усному мовленні відокремлені члени виділяються
інтонацією, а на письмі – комами (деколи - тире). Відокремлені члени речення
вимовляються повільніше від основного тексту, кінцеве слово відокремленого
звороту є логічно наголошеним.
Коментарі
Дописати коментар